Pages

Saturday 27 July 2019

Bacelor Sains Mikrobiologi Dengan Kepujian UPM (Bachelor of Science in Microbiology with Honours)

Hi semua. Pernah dengar tak pasal course microbiology ? Tahu ke tak Microbiology ni apa dan kat mana boleh further studies dalam course ni ? Microbiology ni antara course yang agak famous dekat Malaysia and boleh dikatakan course ni available dekat banyak Universiti Awam (UA) di Malaysia, contohnya dekat UPM, USM, UM, UKM dan baru-baru ni dengar cerita Bachelor in Microbiology ni juga dah ditawarkan di UiTM tau. Tapi, harini I akan share tentang ijazah dalam bidang mikrobiologi di UPM (Universiti Putra Malaysia). 


First thing first, mikrobiologi ni belajar tentang apa ? Mikrobiologi ni secara amnya ialah pembelajaran tentang microscopic organisms. Organisms-organisms yang kecik2 macam bacteria, fungi dan virus.

Di UPM, program Mikrobiologi bagi peringkat Ijazah Sarjana Muda ni dikenali sebagai Bacelor Sains Mikrobiologi dengan Kepujian (Bachelor of Science in Microbiology with Honours). Program ni diletakkan di bawah Fakulti Bioteknologi dan Sains Biomolekul (FBSB) UPM.  Fakulti ni sangat selesa so far, dan environmentnya pun best. Di bawah fakulti ni jugak ada ditawarkan program Bacelor (Ijazah Sarjana Muda) in Bioteknologi, Biomolekul, dan Biokimia (Biochemistry). Fakulti ni terletak agak dekat lah juga dengan library, and berdekatan dengan Fakulti Food Tech.

Fakulti Bioteknologi dan Sains Biomolekul UPM (FBSB)


Tempoh pengajian bagi program Bacelor Sains Mikrobiologi ni 4 tahun di UPM, kalau dia UA lain tidak pasti, mungkin ada yang 3 tahun sahaja. Tapi adik-adik janganlah risau, 4 tahun tu berbaloi sebab banyak sangat benda yang kita boleh belajar dari course ni. Jumlah credit yang diperlukan untuk bergraduasi dalam program ini ialah 126 credits. Tak banyak sangat kan ? Dan dalam satu semester tu credit adik-adik tak akan lebih daripada 20 credits per semester. Program ni boleh dipohon melalui permohonan UPU dan dibuka untuk lepasan Diploma (berkaitan), STPM, dan tentunya lepasan Matrikulasi atau Asasi. (Syarat Kemasukan Boleh Click Sini)

Bagi lepasan Diploma, pengecualian credit boleh dilakukan dengan procedur-procedur tertentu. Kalau adik-adik dari Diploma Mikrobiologi UiTM lagi banyak pengecualian credit yang boleh dapat tau. Jadi, jangan rasa rugi belajar diploma lama lama. Ilmu yang ada tu bernilai sangat sangat 😇. Tapi pengecualian credit ni bergantung juga pada grade subject yang adik-adik nak mohon pengecualian, dan bergantung juga pada kelulusan dan budi bicara Ketua Jabatan dan sebagainya.

By the way, kalau dah diterima masuk dan dapat tawaran ke program ni, kebiasaannya adik-adik akan ditempatkan di Kolej Serumpun UPM. Kolej ni okay je tau, ada bus banyak untuk pergi kelas, Cafe pun not bad. Nak tahu lebih banyak pasal Kolej Serumpun UPM ? Next entry lah yaaa. Hahahaha. 


Untuk nak tahu tentang pinjaman pendidikan boleh ubah (PIDN) JPA boleh click hereeeeee Program Ijazah Dalam Negara JPA

4 comments:

  1. Helo, biasanya barayan yuran untuk degree microb anggaran berape ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello!! Dalam Rm1500++ untuk semester kedua dan seterusnya (jika stay di kolej kediaman upm)

      Delete
  2. hi boleh ke kalau nak minta course outline for microbiology ni?

    ReplyDelete
  3. hiii,, saya nak tanya banyak ke peluang pekerjaan dekat malaysia bila kita degree dalam mikrobiologi ni

    ReplyDelete

Do leave your comment :)